Klubbens historie

Stiftet i 1899
KFUMs Boldklub, der er en selvstændig idrætsafdeling under KFUM Centralforeningen blev stiftet på en grøftekant ved Fælleden under navnet: Kristelig Idrætsforening, den 4. juni 1899. Senere fik klubben navneforandring til det nuværende KFUMs Boldklub.

Klubben har i dag fire idrætsgrene på programmet. Foruden fodbold, dyrkes der også håndbold, badminton og bordtennis men disse idrætsgrene er først senere kommet med på programmet – så det er altså fodbolden der i 1999 kunne fejre sine 100 år.

Den første turneringskamp
Man debuterede i DBUs fodboldturnering i 1901 i en kamp mod AB, og tabte 0–14. – Et nederlag, der gav noget at tænke over – og noget at arbejde med. Så gik det bedre i 1903, hvor klubben for første gang spillede i provinsen. Man tog helt til Ålborg, og spillede en forrygende kamp der, mod de lokale, Aab. Det blev til en komfortabel sejr på hele 10–0.

Op gennem 10’erne, 20’erne og 30’erne deltager man i DBUs næstbedste rækker – lige under der, hvor de rigtig store (KB, AB, Frem, B93, B1903 m.fl.) deltog. I 40’erne og 50’erne bliver klubben rigtig »voksen« og spiller mange gange lige op med landets allerbedste – og det hele kulminerer med oprykningen til landets fornemste række, 1. division i 1957.

Her spiller man dog kun i enkelt sæson – for så gennem de næste 10–15 år igen at placere sig blandt de næstbedste. Senere – op gennem 70’erne og 80’erne – bliver det til adskillige op- og nedture mellem Danmarksserien og Københavnsserien (med en enkelt afstikker til 3. division i 1975.) I år (2019) er holdet placeret i Københavnerserien.

Fodboldprofiler fra’’gamle dage’’
Klubben har gennem tiderne fostret tre A-landsholdsspillere. I 20’erne var det Einard Larsen, der deltog 13 gange i landsholdsdragten. I slutningen af 40’erne blev det til en enkelt landskamp for forsvarsspilleren Axel W. Petersen og i midten af 60’erne fik angriberen Egon Hansen i alt tre landskampe. Han var blandt andet med i den kamp mod Sverige i Idrætsparken, hvor Ole Madsen scorede sit berømte mål med hælen.

Men ud over disse tre spillere, har adskillige andre trådt deres læresko i KFUM, for som senior at prøve lykken i andre klubber, og derved spille sig på A-landsholdet. Blandt disse kan nævnes Karl Åge Hansen, Ivan Jensen, Steen Blicher, Dan Ohland Andersen og Gert Hansen.

KFUM var medstifter af Fodboldsammenslutningen »Alliancen«, der som modstykke til de stores »Stævnet« – arrangerede adskillige store kampe, såvel på dansk som på udenlandsk grund – primært op gennem 1940’erne, 50’erne og 60’erne.

Mange er de KFUM’ere, der ad denne vej fik lov til at prøve kræfter med udenlandske hold – og spille sammen med mange af de rigtig gode danske spillere fra de andre medlemmer af Alliancen (Vanløse, Brønshøj, HIK, Næstved m.fl.). Blandt de KFUM-spillere, der deltog flest gange på Alliancens hold var navne som Erik Dennung, Asger Nørklit , Thorkild Thomsen, Kjeld Svanevig, Henning Hvidemose, Erik Lyng Hansen, Frank Sparholt, Erik Jørgensen, Finn Harry Petersen, Preben Erholt og Bent Qronqvist.

Klubben startede sin tilværelse som »fælledklub« – og rykkede først i 1921 ud til anlægget i Emdrup. Det nuværende klubhus er fra 1943, forøvrigt tegnet af den kendte arkitekt Arne Jacobsen – og hallen er kommet til i starten af 80’erne.

Fodboldafdelingen havde i jubilæumsåret 1999 tilmeldt i alt 25 hold til KBUs turneringer – og har i alt ca. 450 medlemmer, heraf ca. 200 unge under 18 år – og en leder/trænerstab på i alt ca. 40 personer.

Plads til alle...
Klubbens mål er – gennem opelskning af godt kammeratskab – i legen med bolden og respekt for det andet menneske – at skabe »hele mennesker«, med plads for såvel bredden som eliten.

Det sociale samvær værdsættes på lige fod med det elitære arbejde. Der skal være plads til alle.